top of page
  • Foto van schrijverOhdeer

Oh Deer...#wc-papier

Het zijn bijzondere tijden. Het ene moment sta je nog met gezonde tegenzin vroeg op, om naar je werk te gaan, het andere mág je niet meer naar kantoor en beklagen collega’s zich omdat er eigenlijk maar niks aan is, dat thuiswerken. Terwijl de onheilspellende berichten je om de oren vliegen, doe je een beetje wat iedereen doet: je telt je zegeningen als je naasten (nog) gezond zijn, je houdt je aan de regels, volgt het nieuws en belt of skypet weer wat vaker. En je zorgt ervoor dat je genoeg wc-papier in huis hebt. Natuurlijk!



Juist omdat dit zo’n rare, moeilijke en verdrietige situatie is (mijn hart gaat uit naar de mensen die in deze tijd iemand verliezen), vind ik het ook wel fijn dat de creatievelingen wereldwijd ons af en toe wat vrolijke content bezorgen. Ik weet sinds een aantal dagen via Pieter Derks dat ik een zinloze baan heb (dat vermoedde ik overigens al een tijdje), ik weet dat president Trump ook over corona consistent onzin verkoopt (what else is new?) en dat we in Nederland een wc-papiervoorraad hebben liggen voor de komende 10 jaar. De premier bevestigde dit gelukkig ook tijdens zijn bezoek aan een supermarkt in Den Haag, met de legendarische woorden: “Geen zorgen mevrouw, we kunnen voor 10 jaar poepen!”. Gelukkig maar.


Nu weet ik niet hoe het met jou zit, maar die run op wc-papier begrijp ik niet zo goed. Als lid van de patatgeneratie, die eigenlijk alleen maar voorspoed heeft gekend in haar leven, ging ik vorige week zondag gewoon naar de supermarkt om boodschappen te doen. Ik dacht: 'Het zal toch wel meevallen?'. Maar het viel een beetje tegen: het fruit was op (dat begreep ik wel), net als de pasta (begrijp ik ook), de diepvriesproducten (begrijp ik), chips (?) en het wc-papier (???). Massapsycholoog Hans van de Sande deed in AD een poging om dat uit te leggen. Wat blijkt? We lijken op eekhoorns (jawel!) en die zijn dol op hamsteren. Het antwoord op de vraag waarom iemand juist bij een product als toiletpapier dacht 'Joh, ik neem gewoon een extra pak mee, je weet nooit!', bleef uit.


Ene Dimitrios Tsivrikos, hoogleraar consumentenpsychologie aan het University College in London, had wel een verklaring: In tijden van onzekerheid – en we weten heel weinig van dit virus – komen mensen in een soort paniekmodus waardoor ze irrationeel en compleet neurotisch worden. Waarvan akte! Maar…eerlijk is eerlijk: het was toch wel fijn dat ik gisteren weer een pak kon kopen (stel je voor zeg!). Blijf gezond, mensen. En doe veilig en een normale hoeveelheid boodschappen. En blijf lachen om al die content. Je moet wat.

121 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page